T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
HATAY / KIRIKHAN - Kırıkhan Fevzi Çakmak Anadolu Lisesi

Ortaöğretim Öğrenci Disiplin İş ve İşlemleri

Öğrenci disiplin kurulu, disiplin kurallarına uymayan öğrencilerin suçlarını tespit ederek uygun cezaları vermekle görevlidir. Kurul, süreç boyunca hata yapmamak için belirli kurallara uymalıdır. Ayrıca, disiplin kurulu sürecinde doldurulması zorunlu olan evraklar bulunmaktadır ve bu evrakların eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurulması gerekmektedir.

Öncelikle Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği’ni inceleyerek iş ve işlemleri doğru bir şekilde gerçekleştirmelidir. Bu sayede, disiplin kurulu süreci daha sağlıklı ve adil bir şekilde yürütülebilir.

Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliğini incelenerek iş ve işlemleri gerçekleştirmelidir.


OKUL DİSİPLİN KURULU SORUŞTURMA YÜRÜTÜRKEN AŞAĞIDAKİ KONULARA DİKKAT ETMELİDİR:


 1. Adil  ve tarafsız olmalı: Disiplin kurulu, suçlamaları ve kanıtları tarafsız bir şekilde incelemeli ve öğrencinin savunma hakkına saygı göstermelidir. Herhangi bir ön yargıya veya önyargıya sahip olmamalıdır.

2. Kanıt toplama sürecinde dikkatli olmalı: Disiplin kurulu, suçlamaları destekleyen kanıtları toplamalı ve bunları doğru bir şekilde değerlendirmelidir. Kanıtların sahte, yanıltıcı veya eksik olması durumunda yanlış bir karar verilmesine neden olabilir.

3. Gizlilik ilkesine uymalı: Disiplin kurulu, öğrencinin özel hayatına saygı göstermeli ve soruşturma sürecinde öğrencinin gizliliğini korumalıdır. Suçlamaların ve cezaların açıklanması, öğrencinin itibarını zedeleyebilir.

4. Yaptırımların adil olmasına özen göstermeli: Disiplin kurulu, öğrencinin davranışına uygun bir yaptırım seçmeli ve cezanın adil ve orantılı olmasını sağlamalıdır. Aşırı ya da hafif bir ceza, öğrencinin gelecekteki davranışları üzerinde olumsuz bir etki yapabilir.

5. Yönetmelik ve ilgili yasalara uymalı: Disiplin kurulu, okul yönetmelikleri ve ilgili yasalara uymalıdır. Bu, soruşturma sürecinin doğru bir şekilde yürütülmesini ve öğrencinin haklarının korunmasını sağlar.

6. Sürecin zamanında tamamlanmasını sağlamalı: Disiplin kurulu, soruşturma sürecini zamanında tamamlamalı ve öğrenciye cevabı en kısa sürede vermeli. Gecikmeler, öğrencinin eğitim sürecini olumsuz etkileyebilir.


ORTA ÖĞRETİM KURUMLARI DİSİPLİN SÜRECİNDE OKUL MÜDÜRÜ, DİSİPLİN KURUL VE REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMAN ROLLERİ


Şikâyet veya bildirim verildikten sonra öğrenci halen disiplin sürecine alınmamıştır. Bu süreçte;

1. Okul müdürü şikâyet dilekçesini kayda alır ve resmi yazı ile Rehberlik ve psikolojik Danışma servisine sevk eder.

2. Rehberlik Öğretmeni / Psikolojik Danışman MEB Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği ilgili maddelerine göre davranışın çözümlenmesi ve okul müdürüne psikolojik durum raporu için çalışma yapar.

3. Bu süreçte öğrenci halen disiplin kuruluna sevk edilmemiştir.

4. Bu çalışmalar için mevzuatta süre yoktur. Çünkü öğrenciye dönük psikolojik raporlama ve rehberlik çalışmaları, incelemeleri değişkenlik gösterebilir.

    NOT: Bu süreçte Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman öğrencinin sorgulanması, suçlu suçsuz olup olmadığına dönük inceleme yapması, olayla ilgili şahitlerle görüşülmesi gibi Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman rollerine aykırı faaliyet talep edemez ve yapamaz. Bu yönde raporlar sunamaz, ceza alması veya almaması yönünde bilgi rapor veremez.

5. Rehber Öğretmen/Psikolojik Danışman okul müdürüne raporlama yaptıktan sonra okul müdürü öğrencinin Disipline sevkine karar verir.

6. Okul müdürü öğrenciyi disiplin kuruluna sevk etmiş ise, kurulun sonuçlandırma süreci MEB Ortaöğretim Kurumları yönetmeliğine göre 7 (Yedi) gündür. Bu süreçte Disiplin Kurulu; Sınıf öğretmeni, Öğretmenler, Okul İdaresi ve Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışmandan ek bilgi isteyebilir.

7. Disiplin kurulunun hiç bir aşamasında (Öğrenci ve veli bilgilendirme, kurul toplantıları, öğrenci savunması, cezanın tebliği) Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman görev almaz. Ancak genel okul disiplin durumu ile ilgili kurul toplantılarına katılabilir görüş sunabilir, kararlarda oy kullanamaz


REHBER ÖĞRETMEN / PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN DİSİPLİN SÜRECİNDE YAPACAĞI ÇALIŞMALAR


Öncelikle;

1. Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışmanlar disiplin kuruluna sevk öncesi çalışır.

2. Öğrenci ile ilgili şikâyette, öğrenci üzerinde psikososyal çalışma ve rehberlik hizmeti yürütülmesi için sevk edilmiştir. Bununla ilgili çalışma yapar, raporlar ve müdüre sunar.

3. Okul müdürü de öğrencinin disipline sevk edilip edilmeyeceğine diğer tüm bilgiler ve Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman raporunu da kullanarak karar verir.

4. Rehberlik raporu hazırlanırken velinin çağırılması durumu

    a. Velinin okula çağırılması gerekiyorsa; Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman rehberlik çalışmasında; öğrenci velisine, bilgi toplama ve danışmanlık konusunda çağrıda bulunabilir. Mümkün olduğunca öğrenciye ve ailesini “Disipline gitti!”denmez. Çünkü halen disiplin kuruluna sevk edilmemiştir.

    b. Velinin okula çağırılması gerekmiyorsa; Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman çağırmak durumunda değildir. Ancak sonrasında okul müdürü öğrenciyi disipline sevk ederse disiplin kurulu veli ve öğrenci ayrıca çağırmak zorundadır.


REHBER ÖĞRETMEN / PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN DİSİPLİN SÜRECİNDE HAZIRLAYACAĞI RAPORDA DİKKAT EDECEĞİ KONULAR


1. Değerlendirmede genelleme kullanılır.

2. Herhangi bir disiplin cezası verilmesi veya verilmemesi ile ilgili teklifi olamaz. Böyle bir teklifte rehberlik personeline soruşturma açılabilir.

3. Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman disiplin raporunda ödül veya ceza teklifi veya bu konuda ima yapmaz. Ancak raporun değerlendirme kısmında; eğer öğrencinin ceza alması gerekmiyorsa;

    a. Kurallara uymuyorsa öğretmen ile çatışmış, ders düzeni ise;

         i. Öğrencinin yaptığı davranış sürekli değildir.

        ii. Olumsuz davranışta azalma oluşmuştur,

       iii. Olumlu davranış değişikliği sağlanmıştır.

    b. Zorba ise;

         i. Empatik düşünce oluşumu gözlenmiştir.

    c. Akran çatışması ise;

         i. Öğrenciler arasındaki çatışma yapılan rehberlik hizmeti ile çözümlenmiştir.

    gibi ibareler öğrencinin disipline gitmemesinde etkendir.

4. Olayın içeriğine sadece konu başlığı yazılır.

5. Tutanak tutar gibi savunma almış gibi olayı anlatan bir cümle olmaz.

6. Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman sorgulayıcı değildir. Bu işlemi disiplin kurulu yapar.

7. Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışmanın konunun içeriğini öğrenmek ve idareye bildirmek ile ilgili yükümlülüğü yoktur. Rehberlik hizmetinde böyle bir durum rehberlik ilkelerine aykırıdır.

8. Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman raporun psikososyal inceleme bölümüne; öğrencinin herhangi bir psikolojik yardım veya ruhsal destek aldığı tespit edilip yazıldığında ilgili öğrenciye ceza verilemez. Ancak ruhsal destek almadığı ve psikolojik sağlığının yerinde olduğunu belirtildiğinde öğrenciye ceza verilebilir. Yine bu bölüme Psikiyatriye gitmesi gerekiyorsa, Psikolojik yardım için sağlık kuruluşuna sevki uygundur ibaresi eklenebilir. Ayrıca bu bölümde kesinlikle herhangi bir ruhsal rahatsızlık adı, teşhis, tetkik Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman tarafından konulamaz. Bu ibareler veya bu ifadeler kullanılamaz.

Son olarak;

- Rehber Öğretmen / Psikolojik Danışman; ceza, ödül, sınıf değişikliği veya başka bir yaptırım teklifi sunamaz.

- Suçun oluşup oluşmadığını incelemez. Bu idarenin görevidir.

- Olaya şahit olanları dinlemez, soruşturmaz.

- Disiplin veya davranış değerlendirme ile ilgili tüm iş ve işlemler resmi yazılı olmalıdır.

- Öğrenciye ceza verildiğinde Aile üst disiplin kuruluna itiraz ederse; sınıf rehberlik öğretmeninin rehberlik çalışması yapıp yapmadığı, okul rehberlik personelinin rehberlik hizmeti yapıp yapmadığı, aileyle görüşülüp görüşülmediği, Ceza ilk kez veriliyorsa bir alt ceza verilip verilmediği incelenir. Bunlardan herhangi biri yapılmamışsa ceza iptal edilir.


DİSİPLİN KURULU EVRAKLARI


1.

Disiplin Kurulu Bildirim Formu

2.

Sınıf Kontrol ve Disiplin Bildirim Formu

3.

Disiplin Bildirim Tutanağı

4.

Şikayet Dilekçesi

5.

Rehberlik Servisi Disiplin Kurulu İçin Görüşme Formu

6.

Rehberlik Servisinin Görüş ve Önerileri

7.

Mağdur Öğrencinin Sözlü İfade Tutanağı

8.

Mağdur Öğrencinin İfadesi

9.

Suçlanan Öğrencinin Sözlü İfade Tutanağı

10.

Suçlanan Öğrencinin İfadesi

11.

Görgü Tanığı Öğrencinin Sözlü İfade Tutanağı

12.

Görgü Tanığı Öğrencinin İfadesi

13.

Disiplin Kurulu Toplantı Çağrısı

14.

Disiplin Kurulu Öğrenci Çağrı Pusulası

15.

Disiplin Kurulu Bilgi Toplama (Öğretmen)

16.

Bilgi Toplama (Rehberlik)

17.

Bilgi Toplama (Öğrenci 1)

18.

Bilgi Toplama (Öğrenci 2)

19.

Bilgi Toplama (Veli)

19.

Disiplin Savunma Tutanağı

20.

Disiplin Kurulu Kararı

21.

Öğrenciye Ceza Bildirimi

22.

Veliye Ceza Bildirimi

 23.

Öğrenciye Ceza Günü Bildirimi

 24.

Dilekçe Süre Uzatımı

 25.

Dizi Pusulası

 26.

İstismar Taciz Vakası Kız Öğrenci Tutanak Formu

27.

İstismar Taciz Vakası Erkek Öğrenci Tutanak Formu

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.12.2023 - Güncelleme: 16.10.2024 16:25 - Görüntülenme: 1963
  Beğen | 0  kişi beğendi

Etiketler :
Öğrenci Disiplin,